rss
twitter
    Mamung RRO Si'd Facebook, Mamung Dahai

Thursday 25 August 2011

Traugott Forschner Bersama RRO


Kalalangad RRO bersama Amai Traugott Forschner 6.4.2011

Buat Pertama Satu sesi on air melalui Skype telah dijalankan di RRO dan yang menariknya program ini bukan sahaja melakukan Anjakan dalam RRO tetapi juga program ini telah mencipta sejarah apabila buat pertama kalinya membawakan Traugott Forschner secara LIVE di siaran radio iaitu Radio Rungus Online.

Traugott Forschner merupakan seorang yang paling berharga buat masyarakat rungus apabila beliau telah datang ke kudat melakukan pelayanan tuhan tetapi akhirnya selain memberitakan injil beliau juga telah mengubah cara hidup masyarakat rungus supaya lebih maju ke hadapan. beliau telah memulakan proses awal pendidikan dan pemodenan masyarakat rungus di kudat.

Selain daripada itu beliau juga telah menerbitkan beberapa siri kamus English - Rungus dan Rungus - English yang sehingga kini menjadi rujukan kepada masyarakat rungus. Sumbangan dan peninggalan beliau ini sangat bermakna kepada masyarakat rungus.



Kejayaan membawa beliau ke udara secara terus ini merupakan satu lagi lonjakan oleh RRO dalam dunia penyiaran seterusnya mencatatkan Sejarah yang tak mungkin akan dilupakan. diharapkah kejayaan ini akan menjadi asas kepada lebih ramai lagi kecemerlangan dalam masyarakat rungus tidak hanya terhad kepada hiburan semata-mata tetapi juga menjejak sejarah dan warisan bangsa rungus.

1 comment:

  1. well done, looking forwards for another interesting topic. Proud to be rungusian. o higak oku tu bnagsa tokou momogun makin ogumu no o kinosurutan. selamat maju jaya kumaa sid RRO.

    ReplyDelete